[wpdreams_ajaxsearchlite]

Lär känna Fredrik Fordonsläraren

Fredrik L’Estrade hittade tidigt sitt intresse för bilar och läste själv fordonsprogrammet på gymnasiet. Sedan dess har han byggt flera bilar, hållit på med motorsport och utbildat sig till yrkeslärare. Idag undervisar han våra elever på Fordon- och transportprogrammet här på Praktiska Gymnasiet Sundsvall. Det är vi väldigt glada för!

“Att se eleverna lära sig och växa som individer är det roligaste med att vara lärare”

Varför valde du att bli fordons- och transportlärare?

På gymnasiet läste jag själv fordonsteknik, som det hette då. Efter gymnasiet så började jag jobba som fordonsmekaniker. Jag intresserade mig för karosseri och fastnade direkt. Men intresset för att bli lärare kommer faktiskt från idrotten där jag är ledare. Just nu är jag fotbollstränare för P06. Jag kände att jag ville göra skillnad och då var läraryrket ett bra val. 

Vad tar du med dig från branschen in i din roll som lärare?

Min erfarenhet sedan tidigare hjälper mig mycket nu! Eleverna ställer ofta frågor kring hur jag tänkte i mitt tidigare yrkesliv. Efter att ha jobbat som bilmekaniker i flera år valde jag att börja jobba inom handeln. Kundhantering är idag en viktig del även inom fordonsbranschen. Så det känns skönt att verkligen kunna förklara hur viktigt det är med bra kundrelationer och att ens eget varumärke spelar stor roll. Jag började sedan jobba som karosstekniker vilket är bland det roligaste jag gjort. Den gnistan försöker jag tända hos eleverna i årskurs 1, så att de också kan hitta sin passion.

Vilka fördelar finns det med att läsa ett yrkesprogram?

Vi jobbar med att ge eleverna grunderna hos oss i skolan. Ute på sin APL-plats får de testa på och lära sig aktuella saker inom branschen. Det ger eleven en chans att tidigt få en fot in i arbetslivet och skapa kontakter. Alla kan söka ett yrkesprogram, du behöver inte ha några förkunskaper inom ämnet.

Vad får eleverna lära sig på dina lektioner?

Jag vill att eleverna ska få testa på de önskemål som finns från företag i branschen. De får prova på så mycket som möjligt i ettan och testa en del från varje inriktning man kan välja mellan i årskurs två. För att eleverna ska få en helhetsbild av arbetet på en verkstad jobbar jag för att få till en kedja för hur det normalt ser ut. Det skapar förståelse hos de olika yrkesgrupperna kring allas arbete och varför det ibland uppstår problem.

Vad vill du att eleverna har med sig när de tar studenten?

Jag vill att de har med sig goda kunskaper om sitt ämne och är duktiga mekaniker när dom slutar. Jag vill att man känner igen en elev från Praktiska Gymnasiet utifrån deras goda beteende och sunda värderingar som de får med sig från sin gymnasietid.

Hur ser jobbmöjligheterna ut efter examen?

En väldigt hög procent av våra elever får jobb direkt efter studenten. Det är väldigt roligt! Det finns en stor efterfrågan i hela landet. Många elever får jobb på sin APL-plats där det även kan finnas möjlighet att jobba extra under gymnasiet på lov eller under däcksäsong. 

Varför tycker du att man som elev ska söka till Praktiska Gymnasiet Sundsvall?

Vi är en lite mindre skola vilket gör det väldigt personligt här. Om du är intresserad av just fordon och transport har vi nyligen gjort i ordning vår verkstad och har bra verktyg. Du får chans att göra lång praktik och blir en del av ett sammanhang ute på din APL-plats.

Alla nyheter