Des formations professionnalisantes sanctionnées par un diplôme national de Licence ou de Master professionnel, sont organisées par la faculté de médecine, notamment dans le domaine des Biotechnologies, des Sciences Sanitaires et Sociales et de la Nutrition. La faculté de Médecine offre, en association avec d'autres composantes de l'Université de Bretagne Occidentale et d'autres universités du Grand Ouest, des formations de niveau Master1 et 2, ouvertes aux professionnels de Santé mais aussi aux scientifiques et juristes, notamment dans es sciences biologiques et humaines appliquées à la santé. Pour plus d'informationsIl est possible, pour des étudiants d'origine www.cialisgeneriquefr24.com cialis scientifique ou médicale titulaire d'un Master, de réaliser une thèse d'université dans l'un des laboratoires reconnus comme Equipe d'Accueil. Pour encadrer des travaux de recherche (thèses d'université) et pour concourir aux fonctions de Professeur des Universités, il est nécessaire d'obtenir une habilitation à diriger des recherches (HDR).

Du är här

O
O
O

Intervju med våra coacher

 

Khalid - allas vår egna Amo (vördnadsfullt arabiskt ord för farbror)

– ”Han är som min andra pappa", utbrister en av eleverna. – "Han ställer upp och hjälper en med allt."
 
Khalid har jobbat hos oss sedan skolan startade 2008. Först med städning och skolköket och numera är han vår allt-i-allo. Inte minst för eleverna."
 
– ”Det känns direkt om man är sann eller falsk”, säger Khalid. – ”Vårt uppdrag är att eleverna ska må bra och att de ska få den utbildningen de är här för”, tillägger han.
 
– ”Jag och de andra coacherna utbildar dem i korridorerna, hur de ska bete sig och vi visar dem det rätta. Jag kan prata med vem som helst och ibland bryr jag mig mer än vad jag behöver. Jag kan liksom inte låta bli att engagera mig. Eleverna visar respekt för mig och vi har stor respekt för varandra.”
 

Tarkan och Kristian – ”Nästa dag är det kärlek igen.”

Tarkan och Kristian är utbildade barn- och ungdomscoacher via Hassela Movement och har jobbat hos oss sedan 2012. De är knutna till en eller flera elever på skolan som de hjälper och stöttar med skolarbete i och utanför klassrummet. De beskriver själva att de ser sig som en länk mellan elev och lärare.
 
– ”Vi lyssnar, berömmer och hjälper eleverna. Skolans värdegrund är viktig för oss. Ibland kan det bara handla om något enstaka ord eller en blick. Andra gånger när det blir bråk försöker vi att inte döma någon, att lyssna på allas version och uppmanar eleverna till att lösa konflikten. Vi hackar inte på fel eller misstag. Nästa dag är det kärlek igen.”
 
Några elever beskriver att Tarkan och Kristian hjälper dem med skolarbetet men också med personliga problem. De bryr sig och dömer inte någon. De är mer som kompisar än lärare.

Kristian säger: – ”Jag vill gå hit varje morgon och se eleverna lyckas. Jag brinner för att jobba med ungdomar, att följa och se deras glädje och sorg varje dag. Vi vill forma ungdomarna till bra medborgare.” Tarkan tillägger:
– ”Ingenting är omöjligt, vi har sett många elever som gått från katastrof till slutbetyg.”
 

Mirna, Mikaela och Lina – ”Vi tre tjejer är starka och ganska olika varandra.”

Även våra kvinnliga coacher ser sig själva som en länk mellan ungdomarna och lärarna. – ”Vi är unga och vi kan vara mellanhänder mellan lärare och elev. Även lärarna uttrycker att de känner sig trygga i att de får stöd från oss.”
 
– ”Vi är överallt i verksamheten, även ute på rasterna. Eleverna brukar säga: Vi kan inte göra någonting, ni ser ju allt.”
 
Även Mirna, Mikaela och Lina är kopplade till en elev eller en grupp elever som de oftast hjälper med struktur och ordning men ibland också med väckning och körning. – ”Vi bedömer inte och sätter inga betyg. Vi uppmuntrar och försöker hitta vägar som fungerar.”
 
– ”Ibland prövas tålamodet. En hel del elever är 'periodare', motivationen går upp och ner. Då gäller det att hålla i och hela tiden påminna om att eleven kan klara det. Och även om de inte alltid fixar skolan så bra kan det finnas andra vinster. De kallar oss ibland för extrakuratorer.”
 
Lina, som själv boxas på elitnivå, är också kopplad till skolans idrott.
– ”Det gäller att hitta ingångar till våra elever, att ha ett hälsotänk och på olika sätt motivera eleverna att delta.”
 
Att Mikaela och Mirna har utländskt påbrå ser de som en tillgång i arbetet.
– ”Vi har ofta diskussioner om religion, kultur, identitet och respekt. Det är viktigt att ta vara på och respektera varandras olikheter men också att stå på sig. Att säga att: Detta är min arbetsplats och skola, här sköter jag mitt jobb och eleverna förväntas göra det också.”

På gång på praktiska

Nyhet 2017-05-3

Under en friluftsdag i februari blev Aleksandra Amrozik, Ali Bozorgy, Matin Sherhatolabbasieh...

Nyhet 2017-04-24
Praktiska Gymnasiets stylistelever i Ystad har i samarbete med SPF anordnat sminkkurser för...
Nyhet 2017-03-22
Två floristelever från Praktiska Gymnasiet i Skövde är med och tävlar i blomsterbinderi på...

Relaterade dokument