Des formations professionnalisantes sanctionnées par un diplôme national de Licence ou de Master professionnel, sont organisées par la faculté de médecine, notamment dans le domaine des Biotechnologies, des Sciences Sanitaires et Sociales et de la Nutrition. La faculté de Médecine offre, en association avec d'autres composantes de l'Université de Bretagne Occidentale et d'autres universités du Grand Ouest, des formations de niveau Master1 et 2, ouvertes aux professionnels de Santé mais aussi aux scientifiques et juristes, notamment dans es sciences biologiques et humaines appliquées à la santé. Pour plus d'informationsIl est possible, pour des étudiants d'origine www.cialisgeneriquefr24.com cialis scientifique ou médicale titulaire d'un Master, de réaliser une thèse d'université dans l'un des laboratoires reconnus comme Equipe d'Accueil. Pour encadrer des travaux de recherche (thèses d'université) et pour concourir aux fonctions de Professeur des Universités, il est nécessaire d'obtenir une habilitation à diriger des recherches (HDR).

Du är här

O
O
O
Nyhet / 2016.04.14

Linus APL på isbrytaren Ymer gav honom arbete

"Det är inte lika glamouröst som man kan tro, men jag kan inte tänka mig ett annat arbete"

Linus Vestin från Örnsköldsvik har de ­senaste åren studerat Sjöfart på ­Praktiska Gymnasiet Kalmar. I sommar tar han studenten och har redan en anställning som väntar.
- Mina två praktikperioder har varit väldigt givande, berättar Linus.

 
Det var inte ett självklart val för ­Linus ­Vestin, 19, att gå Sjöfart under sin ­gymnasietid. Han började till och med på Estetik- och mediaprogrammet hemma i Örnsköldsvik, men förstod snart att han inte var rätt ute.
 – Då sökte jag mig direkt till sjöfarts­programmet på Praktiska Gymnasiet Kalmar, berättar Linus. Jag ville ha ett yrke som skulle vara varierande både praktiskt och teoretiskt och där jag fick arbeta med problemlösning.
Omvalet visade sig vara rätt. I sommar tar han studenten ifrån skolan där han känt att han haft stora möjligheter att säga och tycka, ha inflytande och diskutera kring sjöfart och kurser. Under sina år på skolan har han också hunnit ha två praktikplatser.
 
– Den första var på Galaxy, ett ­passagerarfartyg bemannat av Tallink Silja. Det var mycket rutinarbeten med täta hamn­anlöp där, och efter fem veckor kände jag ­fortfarande att jag inte kommit in och blivit sedd i bestättningen. Men, jag var en erfarenhet rikare och visste vad jag inte ville.
– Min andra APL-plats däremot, på isbrytaren Ymer i Bottenviken, blev man verkligen en del av familjen, säger Linus.
 
Här hittade Linus rätt. Han var en kugge i kugghjulet ombord och fick insikt i ­övningar som exempelvis man överbord-övningar, brandövningar och fartygsunderhåll.
– Det var extra roligt att åka skylift ner på isen och se hur stort fartyget verkligen är.
 
Linus berättar att sjömansyrket är långt ifrån lika glamouröst som man skulle kunna tro. Besättningen arbetar ­obekväma tider, sliter, är trötta och kan behöva sitta i trånga, ­mörka utrymmen och knacka rost, måla och slipa. I det stora hela kände han dock att det positiva väger upp: ­arbetsmoralen, ­gemenskapen, att man får en andra familj ombord.
– Och att det är ett varierande yrke där den ena dagen inte är den andra lik.
Detta kommer Linus få erfara än en gång i en snar framtid. I sommar har han nämligen fått anställning som lättmatros just på Ymer.
– Det är ju min framtidsdröm att få jobba till sjöss. Jag kan inte tänka mig något annat.

Filtrera